Meetafy.dk
Møder & facilitering

Tre gode råd til at undgå Zoom fatigue

Tre gode råd til at undgå Zoom fatigue

Har du også siddet foran Zoom adskillige gange under Corona-krisen. Kender du begrebet Zoom fatigue? – læs med her og lær hvad du kan gøre for at undgå det.

Vi kender efterhånden oplevelsen af, hvordan online møder påvirker hjernen. Hvordan kan det ellers gå til, at vi kan blive trætte og energiforladte af at sidde foran skærmen hele dagen.

Undersøgelser viser også, at konstante online møder øger hjernens stresshormoner i kroppen. Særligt ved møder uden pauser udskiller hjernen et højere niveau af betabølger, der associeres med stress, angst og koncentration.

Den amerikanske Stanford professor Jeremy Bailenson har i sin forskningsartikel fra 2020 peget på tre sandsynlige årsager til, hvad han kalder Zoom fatigue; Et begreb, der beskriver, hvorfor energien forlader kroppen, og trætheden tager over jo længere vi kommer op ad dagen med online møder.

Vi er kognitivt på overarbejde på Zoom

I et helt normalt møde eller workshop vil folk have forskellige fokuspunkter at kigge på (facilitatoren, sine noter, rummet eller ud ad vinduet). I et online møde som på Zoom kigger alle på alle hele tiden.

Så selvom du ikke siger noget, og i et normalt møde eller workshop havde foretrukket ikke at være i centrum, sker dette helt naturligt i det virtuelle møde. Øjenkontakt er steget markant i det virtuelle rum. I det fysiske møde er nonverbale signaler en del af vores kommunikation, men naturligt skal vi i det virtuelle møde arbejde hårdere for at sende og modtage de signaler.

“Social anxiety of public speaking is one of the biggest phobias that exists in our population,” Bailenson said. “When you’re standing up there and everybody’s staring at you, that’s a stressful experience.”

Vi ser på vores eget spejlbillede

De fleste online mødeplatforme viser et lille billede af dig selv på skærmen, mens du taler. Bailenson sammenligner online møder med forestillingen om, at man på sin fysiske arbejdsplads gik rundt i 8 timer med en assistent, der holdt et spejl op foran dig for hver eneste opgave og samtale du måtte have i løbet af dagen.

Scenariet lyder fuldstændig skørt, men det er ikke desto mindre det som sker ved online møder. Nogle platforme har dog nu mulighed for, at man kan trykke “hide self-view”.

Sådan undgår du Zoom fatigue

Reduceret mobilitet har konsekvenser for vores performance

Fysiske møder, workshops og telefonmøder tillader en vis form for mobilitet og mulighed for at bevæge sig undervejs. Men med online sessioner på bl.a. Zoom betyder det generelt, at du skal sidde samme sted for at være synlig i sessionen. Det betyder, at du sidder passivt i mange timer som ikke er normalt for dit bevægemønster.

Meget forskning peger på, at mennesker generelt performer bedre kognitivt, når de bevæger sig, men for at fremstå professionelt sidder vi jo ofte hele dagen stille på stolen og smiler ind til kameraet på Zoom eller de andre videotjenester.

Som facilitator er der heldigvis nogle små designprincipper, du kan overveje for at gøre dine sessioner mere hjernevenlige.

1. Adskil fokustid og lyttetid

Tænk over, hvordan du kan adskille din session i fokustid og lyttetid.

Der vil som oftest være elementer af involvering, hvor vi kræver opmærksomhed og engagement fra deltagerne. Dette er sessionens fokustid, hvor vi ønsker kamera på, fuld opmærksomhed på nonverbale signaler.

Omvendt er der også elementer af sessionen, hvor deltagerne skal modtage information eller undervisning. Dette er sessionens lyttetid og her kan du med fordel aktivt bede deltagerne om at slå kameraet fra og rejse sig op og tage en stående lytte session.

2. Giv individuelle opgaver

Tænk gerne i små individuelle opgaver, der holder deltagerne aktive i sessionen, men væk fra videoskærmen på Zoom.

Det kan være en lille refleksionsopgave, hvor de skal notere ned på et stykke papir. Det kan være et spørgsmål, der skal drøftes i plenum, men hvor man hver især reflekterer i et par minutter for sig selv først, inden dialogen fortsættes tilbage i plenum.

3. Hold pauser

En hjernevenlig facilitering har netop fokus på, at der er forskel på kravene til deltagertilstedeværelse i løbet af sessionen.

Som facilitator er det vores ansvar at gøre sessionen let at være deltager i og hjælpe med at koble til og fra i sessionen med små pauser undervejs. Det kan være fristende at køre fulde timer, men vi anbefaler altid en regulær pause efter ca. 45-60 minutter af 10 minutters varighed.

Ved hjælp af disse tre råd, kan du undgå Zoom fatigue, sikre bedre performance og fokus i dine møder.

God fornøjelse.

Kilder:
This is your brain on Zoom, af Devin Coldewey, 21. april 2021
Stanford researchers identify four causes for ‘Zoom fatigue’ and their simple fixes, February 23, 2021
Nonverbal Overload: A Theoretical Argument for the Causes of Zoom Fatigue,Volume 2, Issue 1, DOI: 10.1037/tmb0000030, by Jeremy N. Bailenson
Bailenson, J. (2020): Why Zoom meetings can exhaust us

Line Kolsbjerg Larsen

Line Kolsbjerg Larsen er medarbejder af virksomheden Good Company. Line er ekspert i at facilitere forandringsprocesser, hvor høj grad af menneskelig involvering er krævet for at skabe effekt. Line har en stærk ambition og ikke mindst passion for at skabe værdifulde og meningsfyldte touchpoints, hvad enten det drejer sig om samtaler, møder, store som små workshops og undervisningsdesign. Hun beskriver sig selv som passioneret fagnørd, hvad angår facilitering, forandringsledelse og læreprocesser i organisationer. Line er en stærk facilitator og underviser og har mere end 12 års erfaring som konsulent og er tidligere partner fra Implement Consulting Group, hvor hun har arbejdet med både private og offentlige organisationer. Line har en kandidat i Virksomhedsledelse og har udgivet en række artikler om facilitering, spildesign og er desuden forfatter til bogen Facilitering, skab resultater gennem involvering fra 2016.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.