Meetafy.dk
Kommunikation

Tre enkle tips til at styrke din samtalemuskel

Tre enkle tips til at styrke din samtalemuskel

Træt af overfladiske samtaler med udveksling af hverdagshøfligheder. Styrk din samtalemuskel og skærp din opmærksomhed. Så vil du opnå berigende og dybe samtaler.

Hvor nysgerrigt og åbent går du ind i en samtale? Og er du parat til at høre det ærlige svar, når du spørger til, hvordan det går? Gode samtaler er som en muskel, du kan træne. Har du en god samtalemuskel vil du skærpe din opmærksomhed, og du vil få flere af de skønne, berigende samtaler mange af os længes efter.

En veltrænet samtalemuskel vil også betyde, at du står stærkere, når du for alvor får brug for en samtale, der går lidt dybere end udveksling af hverdags-høfligheder. Du vil være parat, når én du holder af, har brug for en snak, eller hvis du selv har brug for at vende noget, der er lidt svært.

Er samtalen forstummet?

Du kender måske til, at dine samtaler både arbejdsmæssigt og privat kan køre i samme rille. Der kan være noget rart og trygt i det genkendelige, men det sætter også en begrænsning på, hvor godt du kender dem, du omgiver dig med. Der kan også være områder, I undgår, fordi de er for svære at nærme sig. Måske holder du helt op med at spørge ind til noget af det, der i virkeligheden er vigtigt for både dig og andre. Af frygt for afvisning, eller fordi du ikke ønsker at såre, eller måske tør du ikke at høre svaret.

Din samtalemuskel kan du træne – sådan gør du

Der er flere ting du kan gøre, hvis du gerne vil åbne op for nogle lidt dybere samtaler. Samtaler af den slags, der beriger dig og styrker dine venskaber og arbejdsrelationer.

Ofte er der tale om, at du skal aflære nogle af de uvaner, du sikkert som de fleste andre har tillagt dig igennem livet.

Mange af os har eksempelvis lært, at vi ikke skal være en Spørge-Jørgen, men hvad nu hvis Spørge-Jørgen i virkeligheden har det sjovere og bliver mere indsigtsfuld end os andre? Og hvad nu, hvis den du taler med, gerne vil fortælle?

Afvisning er desuden et kæmpe tema for mange af os. Vi bryder os ikke om at afvise andre, og vi er også meget sårbare over for selv at blive afvist.

Sandheden er, at det kan være vældig berigende for samtalen at bevæge sig ud i lidt ukendt farvand og stille og roligt kurskorrigere undervejs. Rette samtalen ind, så den udforskende bevæger sig fremad, men samtidig navigere efter forholdene og undgå ødelæggende klippeskær.

Tillad dig selv at være nysgerrig

Oprigtig nysgerrighed og ærlige udmeldinger er et godt udgangspunkt for den gode samtale. Er de forudsætninger på plads, kan du træne din samtalemuskel ved at have opmærksomhed på tre områder, når du næste gang har en samtale. Dem sætter jeg fokus på nedenfor.

Afhængigt af kontekst kan det være fint, at du gør den du taler med opmærksom på, at du eksperimenterer lidt med din egen tilgang til samtalen, men det kan også blot være indre pejlemærker, du løbende minder dig selv om.

Tre ting, du skal give opmærksomhed:

1. Du må spørge om alt

Det ligger dybt i mange af os, at vi ikke vil træde ved siden af. Der en mange spørgsmål, vi tror, det er upassende at stille. For at være på den sikre side havner vi tit i forudsigelige samtaler, der bevæger sig på sikker grund.

I stedet skal du øve dig i at spørge om det, du for alvor er nysgerrig efter at vide mere om. Ofte er selv ”upassende” spørgsmål velkomne, når de kommer af en oprigtig interesse.

Du træner samtidig din evne til at have tillid til, at den du taler med godt selv kan finde ud af at sige fra, hvis han eller hun ikke har lyst til at tale om det, du spørger ind til.

2. Du dør ikke af en afvisning

Der kan sagtens være spørgsmål, som den, du taler med, ikke har lyst til at svare på. Lige så vel som du nysgerrigt skal spørge ind, skal du også være parat til ikke at få svar.

Det betyder ikke, at du har gjort noget forkert, men fortæller blot dig, og den du taler med, at samtalen skal drejes i en anden retning, eller emnet skal belyses på en anden måde. Så er I blevet lidt klogere.

3. Du må godt sige nej

Du må spørge om alt, og du må faktisk også sige nej til at svare på alt.

Hvis nogen spørger dig om noget, du ikke har lyst til at tale med dem om, kan du sagtens afvise dem på en hensynsfuld måde.

Du behøver ikke væve, tale udenom eller rode dig ud i unødvendige løgne. Klare og ærlige udmeldinger er god træning, og du kan samtidig hjælpe samtalen i en anden retning.

De fleste af os bryder os hverken om at afvise eller blive afvist, men det er ikke farligt og kan sagtens bidrage til, at vi nærmer os hinanden.

Samtalerne på arbejdspladsen

Selv hvis du ikke har dybe, personlige samtaler med dine kollegaer, vil du også arbejdsmæssigt have gavn af at træne din samtalemuskel.

Konfliktskyhed og undvigeadfærd gør intet godt for samarbejdet. Det vil ofte være den samme tilbageholdenhed, der spiller dig et puds både privat og arbejdsmæssigt.

Det kan sagtens være, at du starter med at træne samtalemusklen privat, men du vil hurtigt opleve, at det gavner dig i alle områder af livet.

Træn din samtalemuskel

En samtalepraksis er en måde at være i livet på

Samtidig med at du træner din måde at indgå i samtaler, kan du også opleve et behov for at bringe nye emner i spil.

Mellem venner og rundt om middagsbordet kan der være brug for at hente inspiration til nogle nye snakke. Det kan I gøre med nogle af de mange samtalespil eller samtalekort, der efterhånden findes i markedet. Eller du kan bringe et særligt tema op næste gang, du mødes med en nær ven eller samler folk rundt om middagsbordet.

De lidt dybere og måske også mere personlige snakke bidrager til, at vi:

  • Føler en større samhørighed
  • Lærer os selv og andre bedre at kende
  • Øver os i at stille væsentlige spørgsmål
  • Deler ud af egne refleksioner og erfaringer
  • Får ny perspektiver på vores eget syn på verden

Derfor er samtalen så vigtig

Både arbejdsmæssigt og privat er der samtaler, vi afstår fra at tage, fordi det er for svært. Desværre er det ofte de samtaler, vi ikke tager, der ender med at komme imellem os. Så vi kan lige så godt komme i gang med at øve os.

Held og lykke med at styrke din samtalemuskel.

LÆS OGSÅ!

Har du talt med en fremmed i kantinen i dag 
Derfor skal du tage et formålsløst møde

Sille Schirmer

Sille Schirmer står bag samtalelaboratoriet Schirmer Talks, hvor hun i samarbejde med virksomheder og organisationer bidrager til meningsfulde samtaler, der styrker relationer. Hun har udviklet samtalekort, der hjælper brugerne med at skyde genvej til berigende samtaler, og så har hun samtaleprojektet Tur med en Fremmed, været nysgerrig på sig selv og skiftende tur-makkere på lange, gående samtaler i både Danmark og USA. I Schirmer Kommunikationhjælper Sille Schirmer videnstunge B2B-virksomheder med at kommunikere vedkommende og modtagerrettet. Sille Schirmer er uddannet Cand. Comm. fra Roskilde Universitet og certificeret coach fra The Ford Institute i San Diego, Californien.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret.