Meetafy.dk
Ledelse

Tør du prøve kræfter med social teambuilding?

Tør du prøve kræfter med social teambuilding?

Bedre samarbejde i hverdagen og fælles oplevelser, som gør, at vi får talt sammen på tværs.  Social teambuilding er et rigtig godt værktøj til møder eller konferencer, fordi det netop kan give et team det skub, der gør, at kommunikationen er nemmere, og opgaver løses hurtigere.

Social teambuilding har ofte fokus på underholdning eller er konkurrencepræget for at engagere deltagerne. Men det har samtidigt også et fagligt formål om at styrke samarbejde, kommunikation og teamånd. Typisk er den sociale teambuilding af en kortere varighed f.eks. en halv time eller måske fire timer.

4 grund til at benytte social teambuilding

Her kommer 4 grunde til social teambuilding er et særdeles godt møde-, kursus- eller konferenceværktøj.

1. En effektiv pause

Social teambuilding kan give en tiltrængt pause fra agendaens faglige indhold og give luft til at kunne komme tilbage til kurset med mental fornyet energi. Øvelsen har ikke nødvendigvis en sammenhæng til selve indholdet.

2. En understregning af kursets formål

Har kurset fokus på eksempelvis bedre kommunikation i teamet, kan en kort øvelse med netop afsæt i kommunikation give en markant visualisering af de udfordringer, teamet står overfor.

3. En forankring af et godt kursus

En teambuildingøvelse kan være med til at forankre kursets indhold over for deltagerne. At få sig et godt grin og/eller få samlet op på det faglige formål igennem en øvelse giver en fælles reference, som man husker, frem for blot at have haft en hel dag med monolog. En anden rigtig god bi-ting, set med kursuslederens øjne, er, at kurset evalueres langt bedre, når deltagerne har oplevet at blive involveret.

4. Sammenholdet skal ikke underkendes

At være aktive sammen har en fantastisk høj social værdi for deltagerne. Det betyder ikke blot, at deltagerne vil huske kurset og kollegerne bedre. Deltagerne lærer hinanden bedre at kende, får åbnet øjnene for andre værdier end dem, de ser i hverdagen. Det giver social valuta for virksomheden.

Det er vigtigt at lægge tiden ind i agendaen, hvis du vil prøve kræfter med social teambuilding som værktøj og se det som en ”ligeværdig partner” til at skabe læring.

Har du mod på at prøve, så lad dig guide og få råd om, hvad du skal vælge. Der er masser af dygtige folk, som kan planlægge og facilitere teambuilding sammen med jer. Der er også mange konferencesteder, der har folk in-house, der kan fortælle jer om mulighederne på stedet og hjælpe jer i gang med teambuilding. Andre kursussteder har en fast samarbejdspartner, som er vant til at arbejde med dem.

Kast dig ud i det – det kommer tifold igen i form at forbedring i samvær, samarbejde og fælles oplevelser.

Mathilde Forstholm

Mathilde Forstholm er journalist og kommunikationsrådgiver med indsigt i over 300 virksomheder både startups og større organiationer. Hun har specialiseret sig i brand-dna, storytelling, digitale medier og SoMe. Mathilde Forstholm er optaget at skabe og formidle vigtige viden gennem dygtige danske specialister - uanset om de er forskere, eventyrere, ledere eller ingeniører i en virksomhed. Hun har derfor opbygget flere content marketing-platforme. Siden 2011 har hun rådgivet danske vidensvirksomheder gennem sit firma MATHILDE FORSTHOLM. Mathilde har desuden baggrund fra mediebranchen. Hun har været med bag søsætningen af to nye aviser i Danmark samt opstarten af et pladeselskab for unge talenter. Hun har desuden været både journalist og tovholder for flere forskellige aviser i et hektisk nyhedsdøgn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *