Meetafy.dk
Møder & facilitering

Skru op og ned: 9 håndtag til bedre møder

Skru op og ned: 9 håndtag til bedre møder

Er du klar til at kaste dig ud i at skabe en række succesfulde møder?

Du har sikkert allerede booket en hel stribe møder ind i det nye år. Er møderne med kolleger, medarbejdere eller samarbejdspartnere, du kender i forvejen, kan du måske allerede forudsige gruppedynamikken – hvem, der plejer at råbe højt, og hvem, der søger for alle praktiske detaljer osv. Men hvordan agerer du selv som mødeleder, og hvordan kan du aktivt påvirke dynamikken og opnå endnu bedre møder?

Der findes 9 essentielle håndtag, som du kan dreje på, så du og deltagerne får det mest optimale møde eller arrangement. Hvert håndtag kan betragtes som et mindset, en driver eller et motiv, som i sig selv har betydning for, om deltagerne får et udbytte med hjem, oplever mødet som mindeværdigt og værdifuldt.

Du vil ligesom alle andre på mødet have dine foretrukne håndtag. Hvis du står over for store forandringer, stort pres eller stor kompleksitet, vil du endda have en tendens til at overforbruge disse håndtag ubevidst, da de er et udtryk for en dybereliggende psykologisk driver for, hvordan du kommer i mål med dine projekter.

Er du bevidst om de 9 håndtag og anvender dem optimalt, vil du derfor kunne skabe det bedst mulige møde eller arrangement. Du kan vælge at skrue på alle 9. Eller du kan vælge at balancere netop de håndtag, du selv og deltagerne har ekstraordinært fokus på.

Skru på disse 9 essentielle håndtag!

1. Perfektionisme

Perfektionisme kan naturligvis sikre, at mødet kommer til at køre som det skal. Nogen gange kan det perfekte imidlertid stå i vejen for den gode løsning. Er der måske dele af dit arrangement, hvor 80 procent er alt rigeligt, fordi ingen ville bemærke forskellen op til de 100 procent?

2. Omsorg

Omsorg sikrer, at alle deltagernes ønsker og behov bliver tilgodeset. Omvendt kan for meget omsorg fratage nogen ansvaret for at bidrage. Er der dele af dit arrangement, hvor du med fordel kan spørge andre om hjælp eller assistance, og dermed skabe et højere engagement hos deltagerne?

3. Resultatskabelse

Resultatskabelse sikrer, at I har fokus på at opnå et udbytte, bruge tiden effektivt, og at alle får noget brugbart og praktisk med hjem. Men for stort fokus på at skabe resultater kan sætte hastigheden så meget op, at I mister nærværet, den personlige relation og tiden til at lære hinanden bedre at kende.

4. Originalitet

Originalitet sikrer, at alle husker mødet eller eventen, og at alle har en emotionel tilknytning til emnerne. Men noget af den tid, som bruges på at skabe det helt særlige, unikke, autentiske og originale, kan ofte anvendes på at bygge relationer eller have et praktisk brugbart udbytte med hjem.

5. Dokumentation

Dokumentation før, under og efter kan være nyttigt for alle, men der kan også gå diskussionsklub i, hvem der har ret, eller hvem der ved bedst. Hvis du næres af solid og grundig dokumentation, vil du ofte være den, der bringer klarhed i en diskussion – men du kan også komme til at virke arrogant.

6. Fejlfinding

Fejlfinding er nyttigt, når der er brug for en plan A, plan B, en nødplan og en plan for, hvis det hele ikke kommer til at spille som planlagt. Fejlfinding og klare rammer, faste rutiner og forskrifter er nyttige i møder eller arrangementer, der både er foranderlige og komplekse. Men husk at for meget fejlfinding kan virke dræbende på energien i et møde.

7. Humor

Humor er nyttig for indlæring og motivation, men humor er ikke ens for alle og kan derfor komme til at virke overfladisk og useriøst på nogle. Brug din empati, når du anvender humor, så får du flere med på energien.

8. Gennemslagskraft

Gennemslagskraft anvendes, når der er brug for at skære igennem, træffe beslutninger, bryde et fastlåst mønster og til at skabe fremdrift. Men for meget gennemslagskraft gør deltagerne enten handlingslammede eller uengagerede.

9. Helhedsorientering

Helhedsorientering er nyttig, når dialogen skal bringes op i helikopter-perspektivet. Men er der for stort fokus på at se tingene på afstand og i det rette perspektiv, skaber det træghed over for beslutninger, de frugtbare konflikter og de sunde dialoger.

Hvilke håndtag vil du skrue på?

Når du læser oversigten igennem, vil du sikkert kunne mindes forskellige møder eller arrangementer, hvor mødelederen (måske endda dig selv) udviste for meget gennemslagskraft. Mødelederen havde måske ligefrem sin helt egen agenda eller ønske om et bestemt udfald på jeres samtaler eller debatter. Det kan også være, at du er stødt på en mødeleder, der på upassende vis laver sjov med det hele, eller en mødeleder, der er så perfektionistisk, at alle forslag og ideer bliver opfattet som kritik eller i værste fald et personligt angreb.

Du kan anvende oversigten som inspiration, når du starter op, er midt i mødet og til efterfølgende refleksioner. Hvis der har været nedbrud eller mindre kriser under mødet, så er det min erfaring, at det ofte handler om, at mødelederen har haft fokus på et udvalg af de 9 håndtag, mens deltagerne har haft et andet fokus.

Hvilke mødehåndtag vil du skrue på? Hvilke håndtag burde du og deltagerne i dit team sætte fokus på, når I f.eks. holder faste statusmøder? Del gerne dine erfaringer.

Flemming Christensen

I mere end to årtier har Flemming Christensen sat den originale, autentiske og passionerede leder på dagsordenen. Internationale virksomheder har qua hans virksomhed THINK ABOUT IT fået øje på kombinationen mellem business excellence og personal excellence. Flemming Christensen integrerer anerkendt psykologi med moderne teorier om ledelse og teamarbejde samt filosofi og er blandt de førende eksperter i verden inden for Enneagrammet. Flemming Christensen har uddannet ledere hos bl.a. Lundbeck, Microsoft, Novo Nordisk, Novozymes, Danske Bank, Danica Pension, Georg Jensen, Grundfos, Top Danmark m.fl. Han er desuden forfatter til mere end 14 bøger, er flittig blogger og producerer både video og podcast på portalen Enneagrammetnextlevel.dk 

Comments

  1. God artikel, Flemming! Jeg er vild med ideen om netop at kunne skrue såvel op som ned for de fleste ting afhængig af indhold, kontekst, selskab og så meget andet. Vi skal ikke ‘bare’ have mere af det hele, og hverken jage tendenser eller strømninger hvis ikke der er værdi i det.

    … Billedet af mikserpulten er lidt sjov, for dén har jeg aldrig rigtig forstået: Hvad hulen skal man med de mange hundreder af knapper – de rører jo alligevel (for det meste) blot ved de ni …? (Og dermed tjener det billede så i øvrigt til fulde til at forstærke dine pointer; alt er vel.)

    Godt nytår! Vi har mange møder at skrue på i månederne der kommer.

  2. Og lige en ting mere – mødet skal holdes det sted, som understøtter formålet 🙂 På Vilvorde har deltagerne mulighed for ro og fordybelse – en slags “fordøjelse” af alle indtrykkene. En pejsestue finder man ikke på mange konferencesteder. Jeg var der i går med mit team, hvor formål bl.a. var at komme lidt tættere på hinanden, så vi kan blive et endnu bedre team.

  3. Super interessant læsning og en god idé at anskue parametrene som en mixerpult med mulighed for atskrue op og ned for volumeknappen. Hvordan “pulten” indstilles kommer vel også an på, hvad formålet med mødet er? Jeg tænker, hvis det er et praktisk morgenmøde til gennemgang af afdelingens samlede opgaver, er indstillingen på én måde, mens at såfremt formålet med mødet er strategi eller udvikling, så vil “knapperne” indstilles anderledes. Her ville jeg selv være interesseret i at få åbnet op for kreativitet, og så er der pludselig et 10. håndtag at skrue på:-)

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *