Meetafy.dk
Møder & facilitering

Sådan træffer I hurtigere en beslutning på mødet

Sådan træffer I hurtigere en beslutning på mødet

Oplever du også, at det ind i mellem kan være vanskeligt at træffe tydelige beslutninger i projekter og på forskellige møder?

Vores hverdag er fyldt med mange både små og store beslutninger, der er nødvendige for at få fremdrift i opgaveløsningen, men det er ikke altid så nemt at få hentet en tydelig beslutning hjem. Det kan f.eks. være på et styregruppemøde, hvor mødet ender ud i en konklusion i retning af:

”Det må vi lige overveje til næste gang”.

Eller på et afdelingsmøde, hvor vi kører lidt i ring med fordele og ulemper ved at vælge henholdsvis det ene frem for det andet.

Måske sker der ligefrem det, at vi ikke formår at komme videre fra at generere forskellige gode (og mindre gode) ideer.

Resultatet er, at vi bliver ved med at bruge energi på at vende tilbage – måske i et forsøg på at skabe sikkerhed for, at vi nu har afdækket alle fordele og ulemper, så vi får truffet den ”rigtige” beslutning. Men også fordi vi ikke fik truffet en tydelig og klar beslutning.

Men kan det mon være anderledes?

Sådan guider den dygtige sælger dig i beslutningsprocessen

Den gode sælger lykkes (næsten) altid med at få kunden til at bestemme sig for en vare. Så kan vi mon lære lidt der, som vi kan trække ind i vores centrale beslutningsmøder?

Har du lagt mærke til, at den gode sælger altid kun præsenterer 3 produkter (valgmuligheder) ad gangen?

Det bliver nemlig for overvældende og for svært for os, hvis der er for mange valgmuligheder. Det betyder også, at den gode sælger fungerer som guide igennem beslutningsprocessen mod målet. Sælgeren bruger sin faglighed og indsigt til at bygge processen op med mindre delbeslutninger, som selvfølgelig kommer i den rigtige rækkefølge.

Sådan afgrænser du mest effektivt mange valgmuligheder

Et eksempel: Du skal vælge lamper til dit nye køkken

Prøv at Google ’køkkenbelysning’, og vælg ud fra de mange forslag, der så kommer (det gav ca. 40.000 hits). Jeg bliver helt træt allerede der…

Og værre endnu! Hvis du skal blive enig med andre om, hvad der er det rigtige valg til det flotte nye køkken, er der en stor risiko for, at I aldrig når i mål.

En anden mulighed er at tage ned i en butik med fagfolk, der har en bred faglighed omkring belysning – spredning af lys, lysstyrke, placering osv. Her vil du sandsynligvis ikke blive mødt af et katalog med en bred vifte af forskellige lamper, men af en sælger, der tager ansvar for at du/I får præcis den løsning, der er den bedste for jer. Sælgeren vil guide jer igennem en række delbeslutninger, som:

  • Skal de hænge ned fra loftet eller sidde oppe i loftet?
  • Skal det være eneste lyskilde til arbejdsbelysningen eller skal der være flere forskellige?
  • Hvilket prisleje har du forestillet dig?

Hvert svar indkredser feltet for den endelige løsning. Så når du på et tidspunkt har fået talt dig ind i, at det skal være spots monteret i loftet, kommer I til de mere specifikke spørgsmål a la: ” Skal de være runde eller kantede?” Først her hiver sælgeren kataloget frem og viser et par muligheder, som passer til det, du har talt dig frem til.

Hvis du så ikke lige synes, de muligheder er helt rigtige, bringer sælgeren et par andre i spil (samtidig med at han tager de lamper væk, som du brød dig mindst om). Som oftest er der så noget herimellem, der føles som det helt rigtige netop til dit nye køkken.

Men er du så egentlig sikker på, at du har afsøgt alle mulighederne? Nej – bestemt ikke. Sælgeren har jo truffet en masse fravalg for dig undervejs. Men du går derfra med visheden om, at det er den rigtige løsning.

”The choice overload problem”

Den gode sælger har helt styr på, at vi som mennesker ikke kan rumme at stå over for alt for mange valg. Og da slet ikke de valg, som har store konsekvenser, og som vi ikke helt kan overskue.

TED Talk speaker og psycho-economist Sheena Lyengar beskriver her (på knap 16 minutter) netop denne problemstilling, som hun kalder ”the choice overload problem”. Hun giver 4 ganske simple teknikker til at komme uden om det:

Først lister hun dog lige 3 ret væsentlige konsekvenser af at have alt for mange og for store valg i spil på samme tid:

  • Mindsket engagement
  • Dårligere kvalitet i beslutningerne
  • Mindre tilfredshed med beslutningerne.

Så der er gode grunde til at lære lidt af sælgerens teknik.

Sheenas Lyengars fire simple teknikker er:

1) CUT – Less is more!

Så vælg de mest oplagte valgmuligheder ud og præsenter kun dem.

2) Visualiser!

Visualiseringer gør det mere overskueligt og forståeligt. Brug billeder eller tegninger, så man kan se det for sig og få det til at føles konkret. F.eks. konsekvenser mellem de forskellige valgmuligheder. Du kan få mødedeltagerne til selv at tegne eller vælge billeder, der beskriver fordele og ulemper. Få det til at føles konkret (lav f.eks. pengesedler, som mødedeltagerne skal ”betale med”).

3) Kategoriser!

Byg beslutningsrejsen op som sælgeren, så du kan guide deltagerne igennem processen.

4) Start nemt og slut svært!

Det er lettere at træffe små beslutninger end store, og hvis vi først er blevet komfortable med de første, små beslutninger, er det nemmere at fortsætte med høj motivation for at komme helt i mål

To gode spørgsmål til hurtigere beslutninger

Jeg er selv blevet forelsket i en tilgang til beslutninger fra en ny måde at forstå og drive organisationer på – Holacracy. Her taler man om at få truffet hurtige beslutninger, som kan understøtte agilitet (smidighed). Dermed slipper vi for langtrukne beslutningsprocesser gennem flere led.

Tricket er at arbejde med to spørgsmål:

  1. Er det godt nok nu og her? (Is it good enough for now?)
  2. Er det sikkert at kaste sig ud I det? (Is it safe enough to try?)

Hvis svaret er ja på begge spørgsmål, er det vedtaget. Og hvis det så viser sig, at beslutningen ikke bringer det ønskede resultat, må vi træffe en ny beslutning.

Beslutningerne kommer ikke af sig selv, men kræver en guidet proces. Som Sheena Lyengar siger: ”Be choosy about choosing”.

Så … hvad vil du forsøge at gøre anderledes næste gang, du skal hive en beslutning hjem?

Anne Mette Skovsen

Anne Mette Skovsen er ekspert i organisationsudvikling, kompetenceudvikling, design og facilitering af møder, workshops, temadage, konferencer samt understøttelse af forandringsprocesser. Anne Mette Skovsen er medstifter af konsulentfirmaet Modus+, som har specialiseret sig i implementering af bæredygtige forandringer i hverdagen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *