Meetafy.dk
Konferencer & kurser

Sådan kommer du godt i gang med Event Storyboard Canvas

Sådan kommer du godt i gang med Event Storyboard Canvas

Vi lever med konstante forandringer. Vores kunder får nye behov, og nye kunder med andre behov kommer til. Derfor er det vigtigt at være på forkant, så du kan opfylde deres ønsker og forventninger, når du planlægger næste års event.

Kender du din målgruppe og er skarp nok på dine egne mål, kan du let designe din konference med Event Storyboard Canvas. Event Storyboard Canvas sikrer, at din investering kommer retur på den lange bane. Du kan med andre ord planlægge din event via tegning og hurtigt blive klar på, hvilke mål I har.

1. Målet for konferencen

Du starter med at konkretiserer jeres mål. Her er det vigtigt, at du er konkret og ved at tegne det, bliver det endnu mere konkret.

Lad os kigge på et konkret eksempel: Du har nogle miljøvenlige rengøringsmidler, som du gerne vil bringe ud på markedet. Målet for din konference er både at præsentere de nye produkter, og at deltagerne skal prøve dem af i praksis. De skal forstå, hvordan de med fordel kan bruge produkterne i deres arbejder.

2. Opstil målbare mål

Hvornår er du tilfreds med udbyttet af din konference? Hvornår har du opnået den værdi, som du har investeret? På den lange bane ønsker du, at deltagerne bliver begejstrede og skifter deres gamle produkter ud med de nye miljøvenlige produkter.

Eksempelvis kunne de målbare mål være, at 50 procent af deltagerne inden for et år har skiftet deres produkter ud med de gamle. Et andet mål kan være er, at 90 procent af deltagerne tager imod tilbuddet om en prøvepakke til en særlig god konferencepris inden for det første halve år. Det er konkret og kan måles.

3. Kend din målgruppe

Kender du din målgruppe, og de behov de står med lige nu? Ved du hvad de ser, hører, tænker, siger og gør?

Hvis du er i tvivl, er det bedste du kan gøre at udvælge nogle personer, som repræsenterer størstedelen af dine kunder. Lav en undersøgelse, inden du går i gang med planlægningen, og spørg dem direkte. Det kan du eksempelvis gøre via dit konference kommunikationssystem. Du kan også ringe dem op, lave et interview og spørge, hvad deres behov er nu og fremover, og hvad de gerne vil have med hjem, som skaber værdi i deres forretning. Nogle vil måske svare, at deres erhvervskunder efterspørger en mere miljøvenlig rengøring og allergivenlig. Andre vil gerne møde ligestillede partnere, de kan samarbejde med eller høre, hvilke udfordringer andre har f.eks: Hvordan holder man på kunderne uden at gå på kompromis med kvalitet i et marked, hvor pris er en stor parameter? På den måde bliver du klar over, hvad dine kunder er optagede af, og du kan vælge at ligge aktiviteter ind, som understøtter det.

4. Udvælg de rigtige aktiviteter på konferencens

Når du udvælger, hvilke aktiviteter du vil arbejde med på konferencen, kan du nu forsvare hvorfor. En aktivitet kunne være dialog om markedet, som det ser ud, og de udfordringer der er.

Kender du nogen, som har fingeren på pulsen, der kunne sætte en god dialog i gang?
Du skal have deltagerne i tale, så der skal være tid til, at de kan diskutere og fremlægge deres spørgsmål i plenum. Hvordan kan du forene dine egne interesser med de nye miljøvenlige produkter med problematikken om, at der er priskonkurrence i markedet?

Kan du italesætte, hvordan deltagerne skal forsvare over for deres kunder, at de skal investere i miljø- og allergivenlige produkter, som stadig er dyrere end de gamle? Du skal klæde deltagerne på til fremtiden.

5. Ha’ fokus på udbyttet

Hvad ser, hører, tænker og siger og gør deltagerne efter konferencen? Hvilken adfærd har de? Har 90 procent af deltagerne taget imod tilbuddet om en prøvepakke til en særlig god konferencepris inden for det første halve år? Skifter de deres produkter ud med de gamle inden for det første år? Kan de forsvare over for deres kunder, at de skal investere i miljø- og allergivenlige produkter som stadig er dyrere end de gamle?

Kristine Nygaard

Kristine Nygaard er grafisk facilitator i konference og eventbranchen og har specialiseret sig i visuel kommunikation i forbindelse med forandringsprocesser og strategiimplementering. Kristine Nygaard er indehaver af Kristine Nygaard og Kiss The Frog. Kunderne tæller bl.a. Abbvie, SKAT, Novo Nordisk, AstraZeneca, Kromann Reumert, Grohe, DTU, Gartner m.fl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *