Meetafy.dk
Konferencer & kurser

Post mortem: Sådan bliver en død fisk til en frisk & levende oplevelse

Post mortem: Sådan bliver en død fisk til en frisk & levende oplevelse

Derfor virker 9 ud af 10 ‘innovationsmøder’ ikke
Gode værter tager tøjlerne FØR mødet!
Crash course i oplevelsesdesign for mødedesignere
Derfor er oplevelsesdesign alfa og omega for mødedeltagerne

Konferencen er slut, gæsterne er er ude af klappen, og det er tid til at støvsuge og få fødderne op. NEJ, desværre! For oplevelsen af din event skal dels FORLÆNGES, dels STYRES sådan, at deltagerne i morgen, om to uger OG om et år tænker: “Jeg kan jo faktisk huske at have deltaget i og lært noget på den konference”, efterfulgt af et: “Det dér. Det var on-de-lyne-mig værdi for pengene!”

Her kommer det, du bør gøre for at forme “efter-oplevelsen”. Du vil nemlig gerne have noget at skulle have sagt i forhold til, hvordan den samlede oplevelse bliver arkiveret i deltagernes hjerne.

Så hvad gør en klog designer? Ja, fra mit professionelle liv kan jeg ikke huske at have deltaget i konferencer, hvor det eneste bud på denne front ikke har været en mail som – hvis vi tager essensen af budskabet – sagde:

“Kære Mie
Tak, fordi du gad deltage i vores konference. Vi vil gerne bede dig bruge 10 minutter på gratis at give os evalueringsbistand sådan, at vi kan vide, om vi har gjort det godt nok.”

Virker det fornuftigt at sætte punktum for oplevelsen med at bede folk lave arbejde uden at give noget igen? Svaret giver forhåbentlig sig selv.

Sådan forlænger og styrer du oplevelsen

Jeg er glad for, at jeg i mit private liv oplever mere kreativitet på det område, der handler om at styre oplevelsen, efter gæsterne er gået hjem.

For eksempel:

“Kære dejlige venner
Tak fordi I hver især var med til at gøre vores bryllup i lørdags til den bedste dag i vores liv! For jer, der ikke fik hele Onkel Bjarnes indianeroptræden med, så er her et link til en video som Anders nåede at fange (www.youtube.com/onkelbjarnesØrnedans) og her
en sindssygt sjov animeret gif, som Lene og Thomas lavede under desserten (#nørder!). Onkel Bjarne har sagt o.k. til, at man må bruge den i Messenger, så det er bare med at komme til tasterne. Vi glæder os allerede til vores kobberbryllup!”

I denne takkemail er der flere effektive designgreb til stede, som forlænger og styrer oplevelsen af brylluppet, og som du med fordel kan kopiere i andre sammenhænge.

God timing og kuratering: Den er sendt umiddelbart efter arrangementet, så den forekommer mig aktuel og relevant. Informationerne er udvalgt, så de understøtter det, som afsenderen gerne vil ha’ jeg husker (og det er altså ikke grillbar-stemningen fra et af mine forrige blogindlæg).

Den definerer mig som en del af et vigtigt fællesskab: Afsenderen ved godt, hvem jeg er, og får mig hurtigt til at identificere mig med det vigtige fællesskab som bryllupsgæsterne udgør. Jeg er blevet set og er en del af en udsøgt flok.

Sproget er personligt og følelsesfuldt: Afsenderen er glad og uformel. Der kommer lidt personlige detaljer på Bjarne, Lene og Thomas, og selvom jeg faktisk slet ikke talte med dem til festen, har jeg nu en klar relation til dem. Sprogbrugen lægger nogle retningslinier for, at her må vi godt lave lidt sjov med hinanden – det matcher stemningen til festen og gør det tydeligt for mig, hvordan videre interaktion med disse mennesker kan forløbe på – for eksempel – sociale medier.

Den præsenterer et uddrag af begivenheden i et lækkert format, som gør mig nysgerrig og let kan deles: Hvad er der på den video? Er jeg mon selv med? Og hvad siger folk om den i kommentarerne på YouTube? Videoen er nu blevet en mulighed for interaktion med en masse mennesker som ellers hurtigt ville glide ud af mit liv igen.

Jeg får en gave!: I dette tilfælde en animeret gif, som jeg kan bruge på Messenger. Gaven er brugbar, unik og kræver ikke noget af mig. Hvis jeg slet ikke bruger animerede gif’er, ’so what?’ men hvis jeg rent faktisk er typen der anvender animerede gif’er, vil jeg bruge den og hver gang få genopfrisket, at ’det godt nok var en sjov bryllupsfest’

Den indeholder nogle let forståelige handlingsmuligheder: Jeg bliver inviteret til at klikke på linket og se videoen og at ’komme til tasterne’ og sende beskeder med min OnkelBjarne-gif.

… nå ja, så kan det da godt være, at jeg alligevel kvitterer med at bruge 10 minutter i at evaluere arrangementet.

Vil du udvikle dit designsprog?

I denne serie om oplevelsesdesign har jeg bl.a. lænet mig op ad Nokias PLEX framework, som giver et godt sprog til at tale om forskellige nuancer af begrebet ’oplevelse’.

Godt nok tager PLEX udgangspunkt i de komponenter, man er interesseret i, når man designer det, som på engelsk hedder ’Playful experiences’, så det er ikke alle kategorier i frameworket, som er umiddelbart anvendelige i en traditionel mødesammenhæng. MEN den er et godt sted at starte for at få en føling med, hvordan fagfolk prøver at identificere oplevelseskvaliteter som er mere specifikke – og derfor lettere at designe for – end at en oplevelse for eksempel skal være ’playful’.

Relevante links: Denne artikel introducerer PLEX framework som en ramme for at tale kvaliteter i oplevelser, og denne artikel beskriver, hvordan samme framework kan anvendes til ekspertevalueringer.

Hvis du er interesseret i at læse mere om oplevelser og oplevelsesdesign vil jeg anbefale at du starter med Pine, B.J. II and Gilmore, J.H. (1998) “Welcome to the Experience Economy,” Harvard Business Review, July-August 1998.

Mie Nørgaard

Mie Nørgaard er en af Danmarks førende eksperter i at anvende hurtige tegneteknikker – sketching – til at understøtte refleksion, analyse og diskussion på konferencer og udviklingsmøder. Hun har i mere end 15 år forsket og undervist i effektive brugercentrerede designprocesser på Danmarks største universiteter. I regi af Center for Visual Thinking hjælper Mie Nørgaard virksomheder med at engagere mennesker i læringsprocesser og innovationsarbejde. Det sker gennem kurser i professionel visuel facilitering, undervisning i organisationer, der arbejder med innovation og kreativitet, foredrag om brugerinddragelse, co-creation og brugen af skitsering i analyse- og designarbejde, workshops, hvor hun som visuel facilitator hjælper virksomheder med at få overblik og nå ind til kernen af komplicerede problemstillinger inden for emner som service design, digitalisering og forretningsudvikling. Mie Nørgaard har en PhD i Computer Science og er en af Danmarks førende eksperter inden for effektiv visuel facilitering og brugercentreret design. Læs mere på MIE NØRGAARD

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *