Meetafy.dk
Ledelse

Pomodoro: Sådan skærper du dit fokus med gode pauser

Pomodoro: Sådan skærper du dit fokus med gode pauser
Læsetid: 5 min.

Pomodoro: Har du tendens til at hoppe mellem opgaver? Lader du dig nemt forstyrre? Så har du måske allerede forsøgt dig med forskellige redskaber til at skærpe dit fokus. Har det ikke hjulpet endnu, er det måske fordi, du ikke er god nok til at holde pause. Derfor zoomer jeg i dette indlæg ind på de vigtige pauser. Jeg tager afsæt i pomodoro-metoden, men det er pauserne, der er i fokus.

Jeg er hundredemetermester i overspringshandlinger. Jeg tager ofte meget lange tilløb, når en opgave skal løses. Eller måske skal jeg sige gjorde. For sådan er det ikke længere. Nu får jeg meget fra hånden langt hurtigere end før. Pomodoro er svaret.

Pomodoro – metoden til fokuseret arbejde og gode pauser

I det tidlige forår var jeg et smut på Facebook (ja ja, overspringshandling ;-)) og faldt over et opslag fra en bekendt.

Han hyldede en super effektiv måde, han var begyndt at arbejde på og beskrev den i korte træk:

  • 25 min. fokuseret arbejde
  • 5 min. pause
  • 25 min. fokuseret arbejde
  • 5 min. pause
  • 25 min. fokuseret arbejde
  • En lidt længere pause
  • REPEAT

Såre simpelt. Således fanget i en overspringshandling var det nærliggende at tænke, det prøver jeg. Så det gjorde jeg, og mit arbejdsliv har ikke været det samme siden. Jeg arbejder langt mere effektivt i dag, end jeg nogensinde før har gjort. Det virker!

Måske kender du allerede pomodoro?

Jeg havde faktisk hørt om metoden før, men motivationen må have manglet. Måske kender du også til denne eller andre lignende tilgange. Jeg har talt med flere, der kender princippet, men som har svært ved det med pauserne. Derfor handler denne artikel ikke om selve metoden og alle fordelene ved den, men om pauserne.

Googler du pomodoro, finder du en del information om, hvordan man bryder sit arbejde ned i små klumper, der matcher de 25 minutter, men der er ikke meget om pauserne. Pauserne er i virkeligheden der, vi ofte falder af hesten. Arbejdet skal vi nok få styr på, men pauserne ved vi ikke, hvad vi stiller op med. Vi vil ikke stoppe, når vi lige er godt igang. Vi fortsætter til vi segner, eller til vi bliver afbrudt af mere eller mindre væsentlige ting. Men sandheden er, at pauserne er super vigtige.

Lær hvordan du holder gode pauser - læs her

De vigtige fem-minutters pauser

Fordi pauserne er så vigtige, men samtidig kan være en blokering for at få det fulde udbytte af pomodoro-metoden, har jeg lavet en liste over meningsfulde ting, du kan gøre i dine fem minutters pauser – som alle skal foregå væk fra computeren. Du vil blive forundret over, hvor meget du faktisk kan koble af og lade op på fem minutter – og hvor dejligt det er at vende tilbage til en opgave, du er godt i gang med. Eller du får et kærkomment afbræk fra en tung opgave, som driller lidt.

De gode pauser er kendetegnet ved at være et totalt break fra det du sidder med og skabe nærvær i nuet. Det skal også være noget, du kan forlade igen uden videre.

Pomodoro-pauser – noget af det jeg har gode erfaringer med:

  • Jonglere – jeg jonglerede lidt i forvejen, men har virkelig løftet mit niveau efter jeg startede på pomodoro. Når der er gået 25 min. og mit ur bimler, snupper jeg mine tre jonglør-bolde og retter al min fokus mod at holde boldene i luften. Når de fem minutter er gået, har jeg både bevæget mig og været dejligt tankefri.
  • Mavebøjninger – jeg kan nå 6×10 på fem minutter, så du kan jo teste din grundform og finde ud af, hvad dit pomodoro-niveau er.
  • 3-minutters meditation – tre minutter fordi en klassisk meditation inden for mindfulness er ”tre minutters åndehullet,” hvilket er nok til, well, et lille åndehul. Hvis du gerne vil guides, foreslår jeg, at du googler ”tre minutter” og ”mindfulness,” så kommer der flere forslag frem. Du kan også vælge at simpelt hen sidde med rank ryg, lukkede øjne og opmærksomhed på dit åndedræt.
  • Luge ukrudt – jeg har kontor hjemme, og min have nyder godt af mine små fem-minutters lugninger og anden omsorg. Faktisk har min have aldrig haft det bedre. Det kan være svært, hvis du sidder i et kontormiljø, men lidt natur og en dyb vejrtrækning udenfor, kan måske også gøre det.

Andre gode brain breaks på under fem minutter:

Gør det til en trend på kontoret at gå en tur på fem minutter. Du kan tage den op og ned ad trapperne eller blot tage en tur rundt i kontormiljøet, hvis pladsen er til det. Gakkede gangarter kunne snildt gå hen og blive en kollegial spøg og måske et velkomment humørløft i løbet af en arbejdsdag.

 

 

  • Et par gode strækøvelser – hav en træningselastik el.l. inden for rækkevidde
  • Rubiks cube eller tilsvarende ”dimseri,” der flytter dit fokus
  • Puslespil – måske kan det ligge fremme et sted, hvor flere pusler med
  • Ordne køkken eller andre fællesarealer
  • Et stykke frugt, en snack eller lignende
  • Mange glemmer væske i løbet af dagen. Drik et stort glas vand med fuld opmærksomhed på netop den handling. Det er i sig selv en lille meditation – og godt for energien.

Tænk i det hele taget gode pausemuligheder ind i hverdagen. Nogle af dem kan du udføre ved dit skrivebord, men flyt dig altid væk fra computeren. Hvis pomodoro-metoden er noget du og dine kollegaer har lyst til at bruge på tværs i virksomheden, kan I hjælpe hinanden med:

  • kollektiv pause-brainstorm
  • dele pauseideer på fælles tavle
  • løbende udveksle erfaringer

Sådan bruger du IKKE dine fem minutter

Det væsentlige er, at du reelt giver dig selv en pause – især fra skærmen. Du skal ikke bruge dine fem minutter på

  • at tjekke mails
  • ordne telefonopringninger
  • gå på sociale medier
  • eller lignende.

Jeg undgår så vidt muligt også interaktion med andre, fordi den opgave, jeg er i gang med, godt må ligge og simre, mens jeg jonglerer, luger ukrudt eller spiser en gulerod. Der skal ikke fyldes nyt på. Der skal bare være ro. Det virker for mig.

Find ud af, hvad der virker for dig

Med alle metoder og teknikker er det vigtigt at være opmærksom på at udnytte dem, så de støtter dig bedst. Måske er det på udvalgte dage eller bestemte tidspunkter i løbet af en arbejdsdag, at pomodoro giver mening for dig. Med nogle typer opgaver giver det måske ikke mening for dig, men leg med formatet. Alene det at bringe et system som pomodoro ind i din arbejdsdag giver en øget opmærksomhed på, hvor dit fokus er, og hvordan du skærper det.

Vær ikke rigid. Metoden er til for dig – ikke omvendt. Om du kører to, tre eller fire pomodoros i streg er ikke afgørende. Men pauserne! Husk pauserne! Det er fem-minutters pauserne, der gør underværker i forhold til effektiviteten i dine 25-minutters sprint. Så vær tro med dem, også selvom du lige er ”så godt i gang,” når det er pausetid.

God fornøjelse og god arbejdslyst!

Sille Schirmer

Sille Schirmer har specialistert sig i berigende samtaler. Hun er selvstændig kommunikationsrådgiver og stifter af handlingsprojektet ’Tur med en Fremmed’, hvor hun arrangerer 1-1 gåture og enkelte pop-up arrangementer for grupper. Sille er drevet af en generel nysgerrighed på andre mennesker og filosoferer en hel masse over naturens væsen, samtalens kraft og det at give tid og reflektere. Sille har også udviklet samalekort – en genvej til berigende samtaler.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *