Meetafy.dk
Konferencer, events & møder

Er du klar til at slippe kontrollen og give ansvaret til deltagerne?

Er du klar til at slippe kontrollen og give ansvaret til deltagerne?

Der er gået sport i at involvere og engagere. På sociale medier er det ikke længere nok at være til stede. Vi ved godt, at der skal mere til. Vi skal i langt højere grad engagere publikum for at opnå opmærksomhed. Og vi skal gøre det på en måde, hvor de bliver motiveret til at deltage.

På Meetafy taler vi meget om, hvad der skal til for, at du, kære læser, får lyst til at kommentere på dette indlæg (lige her nedenunder i kommentarfeltet). For nyligt lavede vi en quiz her på bloggen – hvorfor? Jo, vi synes, det er sjovt at involvere dig – for hvilken type mødedeltager er du? Det var også sjovt at gøre dig til hovedpersonen i et blogindlæg om, hvilke mødedeltagere der er flest af.

Ifølge blogger og mødedesigner Anne Dalgaard er en ny trend på mødemarkedet, at deltagerne selv kan designe deres konferenceprogram på dagen. Et flydende program gør nemlig, at du selv kan tilrettelægge din dag. Du bliver altså engageret i din egen læring og tager måske i højere grad ansvar for, hvad du får med hjem.

Nøglen til inspirerende og produktive møder

Og hvorfor taler jeg nu om alt det her med at involvere. Jo fordi involvering er et nøgleord, når vi taler om møder. Alt for mange møder er nemlig spild af tid, fordi deltagerne er passive. De har ikke taget ansvar for mødet, de er ikke engagerede, og så er det hele pludselig op til mødelederen. Og hvad kan vi så gøre? Vi skal naturligvis involvere deltagerne i højere grad.

Involverer vi deltagerne på den rigtige måde, får vi dem for alvor engageret i dagsordenen på mødet. Vi øger chancen for at påvirke dem, så de ændrer adfærd – også bagefter. En af dem, der i den grad arbejder med at engagere deltagerne på møder, er blogger og mødedesigner Hans Ravnkjær Larsen.

  • Men hvorfor skal vi involvere deltagerne?
  • Hvad er barriererne?
  • Hvordan slipper man kontrollen som mødeleder?
  • Hvad er så gevinsten?

Det har jeg fået Hans Ravnkjær Larsen til at svare på. Han giver desuden 3 gode råd til, hvordan vi i praksis kan involvere deltagerne på f.eks. en konference for medarbejderne.[/vc_column_text]

Q&A med Hans Ravnkjær Larsen:

Hvorfor skal vi involvere folk på møder og konferencer?

Involvering er ikke bare nødvendigt, hvis man vil have opmærksomhed. Det er et vilkår, hvis man som virksomhed ønsker at forankre en ny strategi eller nye salgsmål. Der er i dag et overbud af møder og tilbud om konferencer og arrangementer, og her er det helt afgørende ikke at spilde folks tid.

Vi skal sørge for, at deltagerne på vores møde eller konference bliver personligt rørt. De skal ses, høres og føle, at de bliver taget alvorligt. De skal have noget med hjem – ellers risikerer vi, at de mister interessen og at udbyttet for organisationen ikke er højt nok,”

Hvad er barrieren? Hvorfor holder vi igen med at involvere medarbejderne?

Involvering er et tveægget sværd. Det er ikke mange ledere, der har lyst til at tage 100 medarbejdere med til et møde, hvis man frygter, at de vil hijacke dagsordenen og beskyde en med spørgsmål, krav og ideer. Det vi skal huske er, at involvering er mange ting og på mange niveauer, sådan at man som leder ikke nødvendigvis skal melde ‘fri ild’ og opleve det fulde kontroltab.

Hvordan ruster man sig til at turde slippe kontrollen?

I virkeligheden handler det blot om at styre dialogen målrettet og vælge, hvor det giver mening at slippe kontrollen. Du kan f.eks. spørge indad: Hvad kan vi få glæde af at gå i dialog om i vores organisation? Hvor vil vi gerne have medarbejderne selv bidrager, tager ansvar og medejerskab?

Hvad er gevinsten?

Involvering fremmer sammenholdet i teamet eller blandt medarbejderne. Vi husker budskaberne bedre, når vi er involverede. Det skaber grobund for innovation og for at opnå nye resultater hurtigere.

3 gode råd til at skabe involvering

1. Sæt tid af til at involvere medarbejderne ved konferencer

Pauser og involvering skal sammenlagt fylde lige så meget som det faglige indhold. Det er med til at forankre budskaberne bedre. Lav en workshop. Skab de mest optimale rammer for indlæring og forankring. Inddel en time sådan her, og begynd bagfra.

10 MINUTTERS PAUSE
Husk at holde pauser. Vores hjerne har brug for ro. Afholder I en medarbejderkonference, så kom deltagerne i møde med pauser, hvor de kan netværke, fordøje indtrykkene og slappe af.

20 MINUTTERS INVOLVERING
Bed altid deltagerne om at tale med sidemanden, inden du byder op til spørgsmål. Du vil blive overrasket over, hvor mange spørgsmål der pludselig kommer. Det er oplagt, at en sådan øvelse ikke kan fylde alle 20 minutter, men som virkemiddel er det meget effektivt.

30 MINUTTERS FAGLIGT INDHOLD
Al forskning viser, at det ikke er muligt for et gennemsnitligt menneske at koncentrere sig mere end 20-30 minutter ad gangen. Undgå at miste opmærksomheden. Gør jeres indlæg kortere. Sørg for at variere tempo undervejs, og brug i stedet tid på at involvere deltagerne.

Husk det nu – 10-20-30!

Drop stolerækkerne

2. Drop stolerækker – brug caféborde

Café- eller gruppeborde og det at placere deltagerne i mindre øer åbner op for dialog. Det er også en god idé at skifte lokale eller flytte folk rundt undervejs, så de sidder i nye gruppekonstellationer. I det hele taget er arealerne uden for mødelokalet vældigt vigtige.

3. Stil krav til keynote speakeren

Attraktive og kendte keynote speakers gør det altså ikke alene. Undgå at de eller den, som skal inspirere, ikke taler hen over hovedet på deltagerne. Stil krav om, at indlægget skal understøtte formålet.

Hjælp indlægsholderen til at komme i dialog og involvere publikum. Det handler altså langt mere om kvalitet end kvantitet. Det er ikke altid sikkert, at man som arrangør kan regne ud, hvordan man kan ramme hele sit publikum. Men sikrer man sig, at man inspirerer med et spændende budskab.

Involverer man folk, rammer man en god energi i rummet, og åbner man op for, at nogle taler sammen, så når man rigtig langt.

Mathilde Forstholm

Mathilde Forstholm er journalist og kommunikationsrådgiver med indsigt i over 300 virksomheder både startups og større organiationer. Hun har specialiseret sig i brand-dna, storytelling, digitale medier og SoMe. Mathilde Forstholm er optaget at skabe og formidle vigtige viden gennem dygtige danske specialister - uanset om de er forskere, eventyrere, ledere eller ingeniører i en virksomhed. Hun har derfor opbygget flere content marketing-platforme. Siden 2011 har hun rådgivet danske vidensvirksomheder gennem sit firma MATHILDE FORSTHOLM. Mathilde har desuden baggrund fra mediebranchen. Hun har været med bag søsætningen af to nye aviser i Danmark samt opstarten af et pladeselskab for unge talenter. Hun har desuden været både journalist og tovholder for flere forskellige aviser i et hektisk nyhedsdøgn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *