Meetafy.dk
Konferencer & kurser

Dræb ikke produktiviteten i støj og snak

Dræb ikke produktiviteten i støj og snak

Din produktivitet falder med 66 procent, hvis du læser eller skriver i et lokale, hvor du kan høre andre tale. Det viser flere undersøgelser. Den danske virksomhed Online Partners tog sidste år konsekvensen af det faktum og indførte obligatorisk stilhed mellem klokken 9 og 11 – ALLE ugens arbejdsdage. Et tiltag, de kaldte ”Yoda Time” – naturligvis inspireret af medarbejdernes interesse for Star Wars.

Udover ”snakkeforbuddet” måtte hver medarbejder endda vælge at viderestille sin telefon og ignorere mails. Enkelte ansatte var skeptiske i starten. De frygtede, at de ikke ville kunne servicere kunderne med to timers snakkepause. Men efter et halvt års prøveperiode var al mistro vendt til begejstring.

Uden konstante distraktioner fik medarbejderne ganske enkelt mere for hånden. De arbejdede mere intenst og koncentreret på kundeopgaver, der ikke krævede snak, telefonsamtaler og konstante afbrydelser.

En hjerneforskere vil nok ikke blive forbavsede over succesen i det danske firma. Både støj og afbrydelser er blandt hjernens største fjender, når vi skal arbejde og tænke koncentreret. Studier viser, at det tager hele 23 minutter at genvinde fuldt fokus efter, at vi er blevet afbrudt midt i en opgave. Samtidig er det også påvist, at støj skader hippocampus – det center i hjernen, der er relateret til indlæring og hukommelse.

Stilhed derimod kan ikke bare forebygge skader, men også genopbygge hjerneceller. Det indikerer et forsøg fra 2013. Ved at tilfælde opdagede et hold forskere, at hjerneceller hos mus begyndte at regenerere efter to timers daglig eksponering for stilhed.

Stilhed giver fællesskabsfølelse

Så hvorfor er der ikke mere fokus på behovet for stilhed? Hvad afholder flere ledere fra at kopiere Online Partners succes med snakkefri perioder i arbejdstiden?

Måske fordi mange stadig tror, at dem, der kommunikerer (læs, snakker) mest, også producerer mest. Selvom mange møder er præget af ”hør mig-gentagelser” og uproduktiv smalltalk, ville det blive anset som uprofessionel spildtid, hvis man foreslog bare 60 sekunders stilhed.

Nej, ikke alle steder. Hos Amazon.com har CEO Jeff Bezos indført op til 20 minutters pauser fra snakken. Når han samler sine senior executives sidder de i total tavshed og læser mødets dokumenter. En interessant prioritering! For man skulle tro at disse topfolk var professionelle nok til at have forberedt sig. Men spørg dig selv, hvor mange gange du ikke lige har fået læst det, som er sendt ud med mødeindkaldelsen? Jeff Bezos siger, at disse stille ”pauser” på møderne skaber en udelt opmærksomhed.

En anden grund til, at vi taler konstant og undgår de stille pauser, er, at vi ganske enkelt er bange for stilheden. Den associeres ofte med gravkammerstemning og ses som både akavet, pinlig eller dræbende. Måske fordi stilheden føles alt for afslørende, nøgen og intim. Det er også derfor, at der bliver skruet ekstra højt op for musikken til den kedelige fest med alt for få mennesker på dansegulvet. Vi føler os trygge, når vi er pakket ind i støj og snak.

En frygt kan derfor være, at obligatoriske perioder med stilhed på kontoret vil virke akavet og underligt. Til det svarer en af medarbejderne fra Online Partners i et interview: ”Når man går igennem kontoret, mens der er Yoda-tid, så får man masser af øjenkontakt. Det kan lige løfte humøret. Det, at vi er stille i fællesskab giver faktisk en fællesskabsfølelse.”

Silent co-creation på 120 sekunder

Tænk på et stadion med 10.000 mennesker, der holder et øjebliks stilhed til en mindehøjtidelighed. Er det akavet, pinligt eller ubehageligt? Nej, stilheden skaber udelt opmærksomhed, nærvær, respekt og en følelse af samhørighed. Alt sammen essentielle elementer i enhver forretningsmæssig sammenhæng – ikke mindst møder og konferencer.

Du behøver ikke afsætte 2 timer på en dag ligesom Online Partners. Heller ikke de 20 minutter som Amazons Jeff Bezos. Bare 2 minutter kan gøre en verden til forskel. Du kan starte med at afsætte en 120 sekunders stille pause som afslutning på mødets eller konferencens sidste indlæg. Det vil give deltagerne mulighed for at reflektere over dagen. Deres hjerner får endelig en pause fra det konstante bombardement af indryk. Det vil skabe samme nærværende og respektfulde følelse af sammenhørighed, som vi kender den fra mindehøjtideligheden.

Du kan aktivt skabe og facilitere dette koncentrerede felt. Den dårlige nyhed er, at du bliver nødt til at udfordre nogle menneskers opfattelse af snak og stilhed. Den gode nyhed er, at du kan høste alle fordelene ved samskabt stilhed (silent co-creation) – uden at nogen behøver at dø for det, og da slet ikke produktiviteten.

Bastian Overgaard

Bastian Overgaard er keynote speaker og ekspert i silent co-creation - med andre ord stilhed og ord-reducerede møder. Kunderne tæller bl.a. Novozymes, NNIT, Finansforbundet, Danske Bank, Oticon, Røde Kors, Region Midtjylland og en række danske kommuner. Bastian Overgaards pionerarbejde med Silent Co-creation er omtalt i bl.a. Børsen Executive, Jyllands-Posten, Politiken, Berlingske, DR og Radio 24/7 m.fl.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *