Meetafy.dk
Konferencer & kurser

Deltagerne orker ikke altid netværkspauser

Deltagerne orker ikke altid netværkspauser

Vi taler så meget om opskriften på succesfulde møder. En opskrift, som vi kan følge til punkt og prikke, og så er vi garanteret succes. Men har vi egentlig selv lyst til at deltage i de møder, vi arrangerer?

Indrømmet! Jeg taler selv om tjeklister og opskriften på det perfekte møde.

Tjeklister over alle detaljer er en god hjælp, når du står i planlægningen. Planen for dagen er med til at sikre, at tingene kører i løbet af dagen, og du ikke glemmer noget. Men det er ikke det, der løfter salen og gør, at deltagerne går hjem med en helt særlig oplevelse.

Sandheden er, at der ikke findes en gylden opskrift til succesfulde møder. De bedste møder sker, når arrangørerne har mærket efter, hvem deltagerne er. Det gælder om at finde lige dét, der skal til for at gøre det enkelte møde til en god oplevelse for deltagerne.

Vi skal have respekt for, at deltagerne ikke altid orker netværkspauser, walk and talk, involverende øvelser og så en peptalk på scenen. Nogle gange vil deltagerne bare gerne have det, de kommer for at få. Prøv derfor at sætte dig selv i deltagernes sted. Tag ud til andres møder og observér, hvordan du selv er som deltager.

Jeg kan kun sige, at det er tankevækkende. For deltagernes oplevelse handler ikke kun om programmet, maden og lokalerne. Det handler om dem selv, deres følelser, humør, stemning og de andre ting, de også har gang i den dag.

6 ting du bør vide om deltagerne

Jeg vil gerne dele mine erfaringer fra et par møder, jeg har deltaget i, hvor jeg har fået en øjenåbner:

1. Deltagerne kommer IKKE i god tid og indtager rummet

Jeg er bestemt ikke den, der altid har god tid til at få parkeret og ankomme fokuseret og klar inden mødet. Nogle gange går der altså lige 15 minutter, hvor hovedet skal ”tømmes”, før jeg er klar.

2. Deltagerne er IKKE altid nærværende

Det kan være virkelig svært at være 100 % til stede. Der er e-mails, der kræver hurtigt svar, en mobiltelefon der brummer ”lydløst” i tasken.

Nærvær på mødet

3. Deltagerne orker IKKE altid at netværke

Jeg kan nogle gange være så ”relationstræt”, at jeg ikke orker at netværk og fortælle andre, hvad jeg vil have ud af dagen, eller hvad jeg mener om dit og dat. Deltagere vil også bare gerne lytte til en oplægsholder og suge indtrykkene fra mødet til sig.

4. Deltagerne er IKKE nødvendigvis klar til walk and talk

Øh, walk and talk? Det stod godt nok ikke i programmet. Jeg ser på mine fine, højhælede sko og bliver forbandet over, at jeg ikke vidste det på forhånd. Jeg tager en dyb indånding og klarer det med et smil. Andre gange kan jeg blive så irriteret, at jeg smutter.

5. Deltagerne oplever næsten altid, at der IKKE er tid nok

Pludselig er det tid til at slutte mødet. For lidt tid til spørgsmål og evaluering. Overambitiøs programlægning eller dårlig tidsstyring? Som deltager har man brug for, at der er tid til en god afslutning.

6. Kontant bedømmelse: Var det min tid værd?

Jeg indrømmer, at jeg nogle gange hvisker til mig selv: ”Nej, det var ikke tiden værd”. Andre gange siger jeg højt: ”Helt sikkert”, fordi jeg er så sprængfyldt med energi og glæde, at jeg tænker: ”Øv, er det allerede slut”. Deltagerne vurderer altid værdien af dagen ud fra deres egen oplevelse, så kend dine deltagere.

Vi kommer aldrig i mål med det perfekte møde

Vi kan lige så godt erkende, at det perfekte møde findes ikke. Men vi kan prøve at:

  • arrangere møder med hjertet og ikke kun med hjernen
  • at være klare i spyttet om formål og udbytte for deltagere.

Når deltagerne helt præcist kender deres eget ”WHY” i deltagelsen, så er der alle muligheder for, at de glemmer alt om morgentrafik, arbejde, beskeder og indkøbslister. De giver sig hen, er opmærksomme, aktive og går hjem fuld af energi. Hvorfor? Fordi det er tiden og investeringen værd.

Mette Fisker

Mette Fisker, direktør i ConferenceCare, er kendt for at sætter mødebooking på den strategiske dagsorden. Mette Fisker har i mere end 20 år haft skarpt fokus på at optimere værdien af konferencer, møder og events ved at gøre dem målbare. Kunderne tæller bl.a. Dignity, Udenrigsministeriet, Shire m.fl. ConferenceCare har desuden specialiseret sig i rådgivning, projektledelse og digitale løsninger inden for konferencer, møder og events med et fagligt indhold. ConferenceCare har vunder flere awards for bl.a. ”Best Conference Partner”.

Comments

  1. Hvor er det bare rigtigt, Mette! Jeg har det fuldstændig lige som dig – nogle gange vil jeg bare gerne inspireres af en spændende oplægsholder fra scenen, mens jeg sidder i biografopstilling, der ikke understøtter networking mellem deltagerne. For jeg vil bare gerne høre den her oplægsholder og IKKE netværke. Mennesker er forskellige, målgrupper er forskellige, og det handler om at kende sin målgruppe og samtidig give plads til, at hver deltager kan gøre, som hun vil, hvis hun ikke lige passer på prototypen af målgruppen. Det perfekte møde? Her har du også ret: Det findes ikke! :o) Mange hilsner fra Anne

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *