Meetafy.dk
Ledelse & personlig ledelse

Brug coronaen som katapult, og spring ud som innovativ leder

Brug coronaen som katapult, og spring ud som innovativ leder

INNOVATIV LEDER: Har innovation været en af dine foretrukne brikker på Bullshit-bingo-pladen indtil nu? Så er det på høje tid at blive klogere, for det bliver dine evner som innovativ leder, der afgør om I kommer styrket eller svækket ud af coronakrisen. Hør hvorfor og hent 4 mini-podcasts under artiklen, som giver dig alletiders afsæt til at blive en innovativ leder.

Usikkerheden giver dig permanent bagkant

Vi har aldrig drevet ledelse under større usikkerhed og uforudsigelighed end i de forgangne måneder. Det er svært at se sig ud over at klare dagen og vejen. Enhver innovativ leder må træffe myriader af beslutninger uden fortilfælde, uden evidens, og når det er bedst i en cocktail af gennemsigtige præmisser og sund mavefornemmelse.

Der er rigeligt at gøre for, at din organisation fortsat kan være noget for dem, I er sat i verden for under svære betingelser: Afstandskrav, forsamlingsforbud, hjemmearbejde, virtuelle møder osv. Problemet er, at det efterlader dig nærsynet og rundtosset med tiden. Som innovativ leder er du pinedød nødt til at hæve dig op over dagligdagens brandslukning for at lede jer ud af fornemmelsen af at være permanent på bagkant.

Innovation bringer dig på forkant som innovativ leder

En innovativ leder skaber nye idéer, der giver værdi. Det er hele essensen i innovation. Men idéer til hvad?, tænker du måske. Idéer, der gør jer endnu mere værdifulde for dem, I er til for – også i en tid efter coronaen. Idéerne kan tage mange former, og her under coronaen har vi set talrige eksempler:

  • Nye produkter og services – eksempelvis nye pop-up-services, a la testcentrene, der etableres overnight og i gaffa-model-udgaven, fordi et nyt behov har vist sig.
  • Nye positioner – eksempelvis etablerede services, fx som jobcentre, der placerer sig der, hvor der akut er brug for dem.
  • Nye processer – eksempelvis den digitale undervisning, som alle landets skoler tilbyder vores skolebørn hjemme på børneværelserne.
  • Nye paradigmer – eksempelvis storby-hotellet uden turister, der gør sig til ungdomskollegie, for trods alt at yde husly til værdigt trængende studerende ved semesterstart.

Coronainnovatør - innovativ leder

Brug innovationens kompas til at finde retning

Som en innovativ leder finder du en retning for, hvordan I gør jer endnu mere værdifulde ved at bruge innovationens kompas.

Kompasset er inspireret af ’4 P modellen’, beregnet på strategisk innovation og udviklet af to britiske innovationprofessorer John Bessant og Joe Tidd.

De 4 verdenshjørner i kompasset repræsenterer for en offentlig innovativ leder fx:

Produkt/service: Forandringer i, HVAD I tilbyder for at skabe værdi for borgeren
Position: Forandringer i forhold til, HVEM I tilbyder noget til eller sammen med, samt hvem, borgeren anser for jeres alternativer
Proces: Forandringer i, HVORDAN I tilvejebringer og leverer værdi
Paradigme: Forandringer i, HVORFOR I er sat i verden og den fortælling, I har om jer selv

Du kan se eller høre i alt 4 korte minipodcasts om, hvordan du konkret kan gå i gang som innovativ leder med at innovere i et af de 4 verdenshjørner her under artiklen.

Minipodcasten er udviklet af Nana Scheibel i samarbejde med Morten Christensen.

Stil dig selv 10 helt nye spørgsmål som innovativ leder

For at komme tættere på, hvad du som innovativ leder vurderer, er jeres væsentligste retning, kan du stille dig selv disse 10 spørgsmål. De svar, du har mest kød på viser vej til, hvor du starter i kompasset.

1. Hvilke nye produkter eller services har I opdaget et stigende behov for her under corona?
2. Hvad kan I afprøve i en midlertidig, hurtig og uperfekt popup-form for at blive klarere på behovet?
3. Hvordan kan du tage vare på, at I får lært af jeres afprøvninger?
> Start med produkt/service

4. Hvilke nye værdifulde målgrupper har I fået øje for her under corona?
5. Hvilke nye værdifulde samarbejdspartnere har I fået øje for her under corona?
> Start med position

6. Hvilke nye processer har I sat gang i under coronaen, og hvad er det mest værdifulde i dem?
7. Hvordan kan du tage vare på, at I udvikler processer, der også i en fremtid uden corona vil skabe værdi?
> Start med proces

8. Hvad nu hvis coronaen ikke går over (heldigvis et tankeeksperiment). Hvilke forandringer skal der så til for at I stadig gør en værdifuld forskel i verden?
9. Hvad nu hvis efterspørgslen efter jer ændrer sig lige så markant, som den har gjort for hotellerne og lufthavnene. Hvordan kan I så stadig være værdifulde for nogen alligevel?
10. Hvad fortæller du som leder om, hvordan I har mødt udfordringerne ved corona på måder, hvor I stadig gør en værdifuld forskel i verden?
> Start med paradigme

Coronaen er en kontrastvæske

Coronaen er en art kontrastvæske. Den afslører både, hvor I stadig – under svære betingelser – formår at skabe værdi og samtidig ubarmhjertigt tydeligt, hvor I ikke slår til.

Derfor er coronakrisen en enestående mulighed for at kaste dig ud i innovationens flyvehøjde. Du kan hente så meget mod og handlekraft ud af at katapultere jer innovativt ud af de kontraster, der er mellem den forskel I gerne vil være og det, I faktisk gør i dag.

Mini-podcastens motto er Keep calm, stay tuned and carry on. Det gælder også her.

‘Bliv coronainnovatør’ – afsnit 1 om produkt & service
‘Bliv coronainnovatør’ – afsnit 2 om position
‘Bliv coronainnovatør’ – afsnit 3 om processer
‘Bliv coronainnovatør’ – afsnit 4 om paradigme

Se alle artikler om Ledelse på Meetafy

Nana Scheibel

Der er 1:1 mellem Nana Scheibels konsulentfirmas navn og hendes eget. Når man arbejder med Nana, så får man følgeskab af en ufortyndet, uforfærdet og ukuelig konsulent, som er sig selv hele vejen igennem. Nana har sort bælte i at inspirere dig til at virkeliggøre strategi, innovere i hverdagen og gøre dig mærkbar som leder. Hun er fortaler for at ’handling giver forvandling’.
Nana Scheibel er uddannet cand.mag i psykologi og samfundsfag. Hun har specialiseret sig i forandringer og innovation, har en master på CBS, er facilitator/moderator og coach. Gennem flere perioder har Nana selv været leder, bl.a for teamet for forandringer og innovation i et andet konsulenthus, og som leder af et innovationscenter. Nana er desuden ivrig vinterbader, tangodanser, fårehyrde, kattedame, rygsækrejsende og meget mere. Find også Nana Scheibel på Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *