Meetafy.dk
Møder & facilitering

7 gode råd til bedre møder i 2017

7 gode råd til bedre møder i 2017

Meetafy er en smeltedigel og værktøjskasse for mødemagere med mødemagere. Ideen er at ruske op i vanetænkningen og gå nye veje. Lave gode, effektive, fantastiske – ja, innovative møder. Derfor inviterer vi skarpe og kreative hjerner ind på bloggen og beder dem komme med deres opskrift, viden og råd til bedre møder. For møder med optimale rammer, engagerede deltagere og en inkluderende arrangør er en god oplevelse.

Kom godt i gang med 2017. Læs eller genlæs de mange gode råd på bloggen. Vi har her fremhævet de 7 mest læste emner. Og ja, så glæder vi os til at skubbe endnu mere til mødekulturen i 2017.

Vi håber også, at du vil skubbe til debatten. Kommenter, ‘synes godt om’ og ‘del’ de indlæg, du læser. Det er på tide at debattere mødekulturen og rammerne meget mere.

#1 Fem tidsrøvere, der kvæler ethvert møde

Brug 2017 til at skabe gode og effektive møder. Få gode råd til, hvordan du opdrager mødedeltagerne til at respektere din og andres tid. Forstå, hvordan du kan udnytte de ugentlige afdelings- eller gruppemøder optimalt. Få værktøjerne til, hvordan du undgår for meget smalltalk og i stedet får fokus på programmet, og overholder tiden m.m.

Læs hele serien om typiske tidsrøvere. Indlæggene er skrevet af Pernille From Hansen, der har 12 års erfaring med rådgivning af virksomheder og projekter inden for procesoptimering og forretningsudvikling. De 5 tidsrøvere er nogle, hun møder igen og igen ude i virksomhederne. De koster tid, penge og ressourcer:

Sådan slipper du af med 5 kritiske tidsrøvere på mødet
Tidsrøver nr. 1 – Upræcis mødestart
Tidsrøver nr. 2 – Manglende agenda
Tidsrøver nr. 3 – Afvigelse fra mødeagendaen
Tidsrøver nr. 4 – Mødepunkter der trækker ud
Tidsrøver nr. 5 – Manglende uddelegering

#2 Konferencer: Den særlige oplevelse, der gør indtryk

Den oplevelse, gæsterne går hjem med på en konference, er helt central for Return on Investment (ROI). Meeting Design and Experience Management Expert, Anne Dalgaard, har sat fokus på oplevelsesøkonomi eller rettere den oplevelsesbaserede konference. Her er fire forudsætninger for at komme godt fra start:

Blog 1 (intro): Den oplevelsesbaserede konference … hvad er nu det?
Blog 2: Når sanserne bliver en del af din konference
Blog 3: Hvor er cirkusforestillingen?
Blog 4: Det er IKKE kun U2, der gør indtryk

#3 Nærvær og stilhed – back to basics

Nærvær er på mange måder noget af det bedste, der kan indfinde sig på en workshop eller møde, men samtidig vanskeligt at skabe, siger ekspert i at udvikle autentiske ledere, Flemming Christensen, THINK ABOUT IT med indlægget:

Nærvær, nærvær, nærvær

Stilheden skaber udelt opmærksomhed, nærvær, respekt og en følelse af samhørighed, siger speaker og ekspert i Silent Co-creation, Bastian Overgaard i indlægget:

Dræb ikke produktiviteten i støj og snak

Læs indlæggene og forstå, hvad simple redskaber kan gøre for mødet.

#4 Når vi kan lege os til mere effektive møder

Leg gør kedelige møder fantastiske og langt mere produktive, siger Playmaker Majbritt Sandberg, der gennem et forskningsprojekt har dokumenteret, at legen øger energien og skaber en bedre atmosfære i selv de mest kedelige møder. Læs indlæggene, og få de 10 bedste kickstarters til de næste møde. Forstå hvordan du kan lave bedre møder på bare 2 minutter.

Leg og spil gør møder mere produktive
Leg gør selv kedelige møder fantastiske

Hvad sker der når vi synger med andre. Hvad gør sang godt for? spørger sanger, lyd- & sangterapeut Anne Ryom, som vil påvirke gruppeenergien og styrke samarbejdsevnen via sang:

Syng – syng – syng – styrk gruppeenergien med sang

#5 Visualisering: Når det vante ses i et nyt perspektiv

“Når jeg skal hjælpe mennesker med at tænke nyt og kommunikere bedre, så bruger jeg mine tuscher. Jeg provokerer simpelthen deres hjerner til at reflektere, fordi de – helt bogstaveligt – ser det velkendte på en ny måde, når det bliver serveret i streg,” siger Esperience designer og sketching guru, Mie Nørgaard. Læs mere om, hvordan visualiseringer på mødet kan få vores hjerner til at tænke anderledes

Brug af stærke visualiseringer booster playful participation i læringssammenhænge
Når du SER ting anderledes, TÆNKER du anderledes!

Optimer det digitale møde

#6 Det digitale møde – er du klar?

Hvad skal du have styr på, når du kaster dig ud i det digitale møder? Hvordan pokker kan man øge ROI af et arrangement ved at inddrage teknologi? Er du overhovedet klar?

Det digitale er ikke alle mødelederes stærke side. Alt det med lige at få en afstemning sat i gang med brug af smartphones eller få gæster på konferencen til at interagere via digitale skærme, er noget som skræmmer mange. Fakta er dog at teknologien har en stor effekt og værdi, når vi bruger den rigtigt. Derfor har Michael Leslie Pryner, rådgivningschef i Consensus Online, en række god råd, som han gerne deler på bloggen.

Top 5 krav til det digitale møde
Mødeteknologi øger ROI

#7 Pausen er mødets magi

En pause er chancen for et nysyn. Pauser kan være alt muligt – det vigtigste er, at vi hver især holder dem. Sådan skriver Meeting Outcome Optimizer, Hans Ravnkjær Larsen. Flere andre hylder også pausen som mødets magi. Her er tre indlæg der kan få dig til at stoppe op – snup en pause.

Pausen er mødets magi
For travlt til pauser? Så snup en mikropause
2 minutter kan ingen synes er for meget

God læselyst! Husk at skrive dig op til det månedlige nyhedsbrev, og følg med, når der kommer nye indlæg i 2017. Vi er klar – er du?

Mathilde Forstholm

Mathilde Forstholm er journalist og kommunikationsrådgiver med indsigt i over 300 virksomheder både startups og større organiationer. Hun har specialiseret sig i brand-dna, storytelling, digitale medier og SoMe. Mathilde Forstholm er optaget at skabe og formidle vigtige viden gennem dygtige danske specialister - uanset om de er forskere, eventyrere, ledere eller ingeniører i en virksomhed. Hun har derfor opbygget flere content marketing-platforme. Siden 2011 har hun rådgivet danske vidensvirksomheder gennem sit firma MATHILDE FORSTHOLM. Mathilde har desuden baggrund fra mediebranchen. Hun har været med bag søsætningen af to nye aviser i Danmark samt opstarten af et pladeselskab for unge talenter. Hun har desuden været både journalist og tovholder for flere forskellige aviser i et hektisk nyhedsdøgn.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *